Den signede dag med fryd vi ser ...

”Den signede dag med fryd vi ser af havet til os opkomme.”
(Fra salme 402 vers 1 i Den Danske Salmebog)

Vi åbner forsigtigt mere og mere, også kirkerne. Det er så dejligt at mødes igen og fejre gudstjeneste. Tale sammen, se hinanden og synge sammen. Det er en stor velsignelse.

Som en kirkegænger sagde: Det har været meget hårdt at være så isoleret med sig selv, når man bor alene og ikke deler hjem med nogen, som man kan tale med. Det er en velsignelse at være i kirken igen.

Den signede dag med fryd vi ser synger vi i Grundtvigs salme. Vi synger den ved alle givne lejligheder i kirken – både i glæde og sorg – for den minder os om, at hver dag i Guds hånd er en velsignet dag.

Den signede dag betyder den velsignede dag. Vi kender ordet signatur og ”sign” på engelsk: når vi bliver velsignet, sætter Gud sit godhedstegn eller sit godhedsmærke på os.

Det er det, vi slutter enhver gudstjeneste med, at Gud velsigner os. Han siger dermed, at han er med dig og mig i vores liv – også hjemme i stuen, hvor du måske sidder – og han giver dig sit tegn på følgeskab og troskab, så du kan holdes fast på det gode i livet, på modet og på håbet – også i en svær tid.

”Herren lade sit ansigt lyse over dig”, lyder det i velsignelsen, dvs. Gud ser dig med sit kærlige blik lige, hvor du er i dit liv med alt, hvad du rummer af tvivl, sorger og glæder. Du er ikke alene.

Den signede dag med fryd vi ser!

(Skrevet af Mette Enevold)