Herre, gør mit liv til bøn

”Herre, gør mit liv til bøn, tømt for krav og tømt for løn, fyldt med sandhed, fyldt med ånd.”

(Fra salme 588 vers 1 i Den Danske Salmebog)

For nylig var det Bededag, hvor emnet var bøn. Hvad er det at bede? Giver bøn mening? Måske du ikke er vant til at bede, måske du har dårlige oplevelser med at bede, måske du tænker, at det kun er noget stærkt troende mennesker gør, eller måske du har lyst til at kaste dig ud i det.

Her kommer lidt hjælp til, hvad bøn er: Bøn er en slags samtale med Gud, hvor du har Gud med i dit liv ved at dele alt, hvad dit liv er fyldt med af både alt det glædelige og det svære. Man kan også sige, at bøn er troens åndedræt. Du trækker vejret sammen med Gud, når du beder.

At bede forandrer ikke Gud, men bønnen forandrer os, så vi får blik for det vigtige, ser vores medmenneske og kan være i også de svære stunder i vores liv. For Gud er med dig. Ikke som en julemand, der opfylder alle dine ønsker, men som en kærligheds-rettesnor og medvandrer i dit liv.

Prøv det – at bede – det skader dig helt sikkert ikke. Tværtimod. Måske det langsomt forandrer noget i dig, så du får mod og håb. Du kan bruge dine egne ord, eller du kan bede Fadervor.

Du kan også komme over i kirken og deltage i gudstjenestens bønner. Eller du kan i kirken tage et kort med en formuleret bøn til dig selv. Du kan tænde et lys i lysgloben, og du kan skrive en bøn og hænge på bønnetræet. Prøv det. Det kan anbefales.

Skrevet af sognepræst Mette Enevold